Pelejä ja leikkejä pellonlaidalla

Kokoamme näille sivuille kaikkein parhaat ulkopelit ja -leikit! Oikein helteisellä säällä on mukava heittäytyä varjoon, ja leikkiä vaikka sanaleikkejä.

Kuka pelkää peltotöitä?

Osallistujat: Vähintään 6 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Hiekka- tai pelikenttä

Leikin kulku:
Yksi valitaan kiinniottajaksi, eli puutarhuriksi. Puutarhuri jää kentän keskelle. Muut menevät kentän toiseen laitaan. Puutarhuri huutaa: KUKA PELKÄÄ PELTOTÖITÄ? Muut lähtevät juoksemaan pyrkien kentän toiseen laitaan. Puutarhuri yrittää ottaa heitä kiinni. Kentän toiseen päähän päässeet pelastuvat. Kiinni jääneet jäävät puutarhurin apulaisiksi ottamaan kiinni karkuun päässeitä. Näin jatketaan, kunnes kaikki on saatu kiinni. Viimeiseksi kiinni saatu on voittaja.

Kastemato

Osallistujat: Vähintään 8 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Ihan mikä vaan!

Leikin kulku: Leikkijät asettuvat yhteen jonoon ja nostavat kätensä edessä olevan hartioille. Ensimmäinen leikkijä on kastemadon pää ja hänen täytyy tavoitella kastemadon häntää eli jonon viimeistä. Se on välillä aika hankalaa, koska kastemato on limainen ja liukas ja luistaa helposti pois ulottuvilta. Kun pään onnistuu koskettaa häntää, jonon ensimmäinen siirtyy hännäksi ja leikki jatkuu uudella päällä ja hännällä.

Punahilkka

Osallistujat: Vähintään 10 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Nurmi -tai hiekkakenttä

Leikin kulku: Jakaudutaan kahteen joukkueeseen. Pelin säännöt muistuttavat kivi-, paperi -ja sakset -leikkiä. Kentän puoliväliin piirretään viiva ja kaksi viivaa kentän päätyyn. Joukkueet kohtaavat keskiviivalla kasvot vastatusten rivissä. Päätyviivat ovat joukkueiden kotiviivat ja turvapaikka. Joukkueet valitsevat kolmesta vaihtoehdosta yhden:

  1. Mummot (kutovat puikoilla)
  2. Sudet (karjuvat ja irvistävät)
  3. Metsästäjät (ampuvat pyssyllä pum pum!)

Joukkueet valitsevat oman vaihtoehtonsa siten, että toinen joukkue ei tiedä heidän valintaansa. Joukkueet kohtaavat keskiviivalla valittuaan vaihtoehtonsa. Yhteisen merkin jälkeen joukkueet näyttävät yhtäaikaa sovitun merkkinsä. Voittajajoukkue lähtee ottamaan hävinnyttä joukkuetta kiinni, joka pyrkii turvaan kotiviivansa taakse. Kiinnijääneet vaihtavat joukkuetta. Voittajajoukkue on se, kuka saa eniten leikkijöitä riviinsä. Voittajat ja häviäjät määräytyvät seuraavasti:

  1. Mummot voittavat metsästäjät oveluudellaan ja häviävät susille, jotka syövät mummot
  2. Sudet voittavat mummot syömällä ne ja häviävät metsästäjille, jotka ampuvat sudet
  3. Metsästäjät voittavat sudet ja häviävät mummoille.

Kärpässieni

Osallistujat: Vähintään 8 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Heikkakenttä tai nurmikko

Leikin kulku: Maahan piirretään neliö (noin 5-7 m/sivu). Jakaudutaan neljään joukkueeseen ja jokainen joukkue asettuu maahan piirretyn neliön yhdelle sivulle. Jokaisella joukkueella on neliöstä yksi sivu käytettävänä. Jokaisesta joukkueesta valitaan neliön sisälle yksi vaapaaehtoinen keräämään sieniä. Vapaaehtoisen leikkijän silmät peitetään ja hän asettuu maahan kontilleen. Neliön sisälle laitetaan sieniä tasaisin välein (esim. kertakäyttömukeja). Osa sienistä on myrkyllisiä kärpässieniä, joita tulee varoa (merkataan purkkeihin esim. punaisilla pisteillä). Leikin tarkoitus on kerätä mahdollisimman paljon sieniä ja välttää myrkyllisiä kärpässieniä. Muut joukkueen jäsenet saavat antaa ohjeita sienen metsästäjälle ja varoittavat myrkyllisistä sienistä. Tavallisista sienistä saa 1 pisteen, kun taas myrkkysienistä saa – 1 pisteen. Voittajoukkue on se kuka saa eniten sienipisteitä.

Irvistysjono

Osallistujat: Vähintään 6 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Mielikuvitus on vain rajana!

Leikin kulku: Leikkijät seisovat jonossa ja irvistelevät edessään olevalle. Leikkijät kääntyvät vähän väliä katsomaan taakseen ja yrittävät saada takana olevan kiinni irvistyksestä. Jos irvistyksestä jää kiinni, niin joutuu jonon hännille.

Kivet

Osallistujat: Vähintään 2 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Kasvimaa

Leikin kulku: Leikkiä leikkii kerrallaan kaksi kilpailijaa. He laittavat jalkapöytiensä päälle kaksi pientä kiveä. Leikin tarkoituksena on kävellä varovasti kasvimaa ympäri kiviä pudottamatta. Jos kivi tippuu, on se nostettava ja rangaistukseksi laskettava kyykyssä kymmeneen. Voittaja on se, joka ehtii kiertää kasvimaan ensimmäisenä. Peliä voi pelata myös joukkueviestinä.

Vihanneskeitto

Osallistujat: Vähintään 10 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Mielikuvitus on vain rajana!

Leikin kulku: Leikkijät seisovat piirissä, yksi leikkijä piirin keskellä. Keskellä olija antaa vinkin, jonka perusteella leikkijät vaihtavat juosten paikkaa (vihje esim. kaikki ne joilla on kumisaappaat vaihtavat keskenään paikkaa!). Paikkoja ei saa kuitenkaan vaihtaa viereisen kanssa. Keskellä ollut yrittää päästä vaihtojen aikana tyhjälle paikalle. Viimeiseksi paikan löytävä/ilman paikkaa jäävä jää keskelle antamaan seuraavan vihjeen. Jos keskellä olija huutaa vihannekeitto, kaikki vaihtavat paikkaa.

Kesäaurinko ja pohjoistuuli

Osallistujat: Vähintään 10 henkeä, ei ylärajaa

Paikka: Nurmi -tai hiekkakenttä

Leikin kulku: Leikkijöiden joukosta valitaan kesäaurinko ja pohjoistuuli. Pohjoistuuli kiinni saadessaan jäädyttää leikkijän kosketuksellaan patsaaksi. Kesäaurinko pelastaa jäätyneet patsaat lämpöisellä kosketuksellaan ja leikkijät pääsevät taas leikkiin mukaan juoksemaan.

Kenellä on tarkin nenä?

Osallistujat: 2-4 henkeä

Paikka: Ei väliä

Leikin kulku: Hajumuistipeliä varten tarvitset pieniä lasipurkkeja (esim. pilttipurkkeja). Täytä lasipurkit luonnon antimilla, esimerkiksi havunneulasilla, ruusuilla, basilikan lehdillä ja kaikilla muilla tuoksuvilla esineillä ja tavaroilla esimerkiksi kardemummalla, valkosipulilla ja pippurilla. Sulje purkkien kannet ja peli on valmis pelattavaksi. Kukin vuorollaan haistelee yhtä purkkia kerrallaan ja yrittää arvata mitä lasipurkissa on. Eniten arvannut voittaa pelin.

Siemenkilpailu

Osallistujat: Vaikka kuinka monta!

Paikka: Korkea kallio tai muu vastaava korkea paikka

Leikin kulku: Kerää mahdollisemman paljon erilaisia siemeniä esim. vaahteran, lehmuksen, männyn ja koivun siemeniä. Jokainen valitsee itselleen yhden siemenen. Kiivetkää korkealle paikalle, mistä siemeniä on helppo tiputtaa alas maahan. Yhteisen merkin jälkeen jokainen tiputtaa siemenensä maahan. Se, kenen siemen on ensimmäisenä alhaalla on voittaja.

Leikki-ideoita koonnut E.K. ja P.T.